U bent hier

Voortgang roadmap en feedback sessie

maandag 24 december 2018 - 08:41

Half december is er een voortgang en feedback sessie geweest met een aantal externe afnemers en de Open State Foundation (https://openstate.eu/nl/over-ons/). In deze sessie zijn de details van de april 2019 release gepresenteerd. Deze is eerder aangekondigd in onderstaande artikel:
https://opendata.tweedekamer.nl/nieuws/voortgang-vervolg-roadmap-q4-en-q1-2019

Gezamenlijk zijn de architectuurwijzigingen en de verschillen besproken voor de afnemers. Deze verschillen willen we in januari 2019 in een artikel met iedereen delen, dit zal gelden voor het informatiemodel en de 2 API’s. De techniek op de achtergrond wijzigt geheel maar voor de afnemers verwachten we minder impact.

De vorderingen van de nieuwe release gaan voorspoedig, op test is de nieuwe release met verbeterde datakwaliteit inmiddels al werkzaam. Zodra we een acceptatie datum hebben zullen we deze delen, externe afnemers kunnen indien gewenst alvast hierop aansluiten. Zo kunnen we meer gezamenlijk doen en beter de ontwikkelingen met jullie delen. Er gaat binnenkort een pilot project van start om de meldingen te delen via een issue tracker (bijvoorbeeld GitHub).

Deze issue tracker zal het ontwikkelproces transparanter maken en jullie de gelegenheid geven om meldingen te zien en aan te maken. Daarnaast geeft het inzicht in waar we mee aan de slag gaan op de langere termijn. Onderstaande punten/wensen komen hier dan tevens in te staan zodat deze besproken en geprioriteerd kunnen worden:

  • Whitelist: hier wil de gemeenschap graag een andere oplossing voor. Dit leidt tot frustratie bij de afnemers.
  • Push systeem: een wens dat je een abonnement op wijzigingen in kan stellen en dat deze naar de afnemer gepusht wordt.
  • Publieke monitor: een wens dat de afnemers de status van het systeem kunnen zien.

Verder zijn de volgende onderwerpen besproken:

  • Forum
  • Cloud: Dit zou een goede oplossing kunnen zijn voor het verdwijnen van de whitelist en het aansluiten van de Tweede Kamer site op het systeem.
  • Actorenmanagement: hier gaan we mee verder.
  • Minimale / maximale requests afspraken. Er zal onderzocht moeten worden hoeveel requests een afnemer op kan rekenen.

Houdt onze site in de gaten voor toekomstige ontwikkelingen. We horen tevens graag van jullie, dit kan via het Contact en ondersteuning formulier.